Vidusjūras diēta

Kas tā ir?

Par sirdij draudzīgu uzturu tiek uzskatīta Vidusjūras diēta, kas 2010. gadā tika ierakstīta UNESCO Cilvēces Kultūras mantojuma sarakstā. Tās galvenā būtība ir mājās gatavotas maltītes no veselīgiem vietējiem sezonāliem produktiem, nodrošinot pilnvērtīgu un daudzveidīgu uzturu.

Vidusjūras diētai ir raksturīgas vienkāršas, tradicionālas ēdienu receptes, kas tiek nodotas no paaudzes paaudzē, lai kurā reģionā tas būtu. Ilgstoši ievērojot Vidusjūras diētu un kombinējot to ar piemērotiem kardiotreniņiem un vingrošanu, ir iespējams saglabāt labu sirds un asinsvadu veselību un uzturēt formā ķermeni.

No kā tā sastāv

Veselīgie tauki riekstos, olīveļļā, treknajās zivīs ir atslēgas elementi šīs diētas iespējai uzlabot sirds un asinsvadu veselību. Omega 3 taukskābes, mononepiesātinātās un polinepiesātinātās taukskābes pazemina zema blīvuma holesterīna līmeni asinīs, paaugstina augsta blīvuma holesterīna līmeni asinīs, samazina iekaisumu riskus, uzlabo insulīna rezistenci.

Šķiedrvielām un antioksidantiem dārzeņos un augļos (arī vīnā un kafijā) piemīt kardioprotektīvas īpašības, kas palielina arī dzīves ilgumu.

Kāpēc tā ir veselīga

Palīdz uzturēt veselīgu svaru un vielmaiņu. Vidusjūras diētā uzsvars ir uz maz apstrādātiem produktiem (whole foods), piemēram, pilngraudiem jeb rupja maluma graudaugiem, kuros ir augsts šķiedrvielu saturs. Tā ir vislabākā izvēle, lai uzlabotu vielmaiņu un sniegtu sāta sajūtu. Turklāt svaru tā spēj samazināt labāk, nekā zema tauku satura diēta. Šķiedrvielām bagāta pārtika uzlabo arī cukura vielmaiņu un insulīna jutīgumu, līdz ar to Vidusjūras diēta spēj samazināt arī otrā tipa cukura diabēta un metabolā sindroma risku. 

Mazina Alcheimera slimības un depresijas risku. Karotenoīdi augļos un dārzeņos (burkāni, spināti, kale, saldie kartupeļi, tomāti, paprika, melone) palielina optimismu un uzlabo garastāvokli.

Uzlabo zarnu mikrofloru. Pilngraudi, augļi un dārzeņi, kas satur daudz šķiedrvielu, vitamīnu, minerālvielu un antioksidantu, uzlabo zarnu mikrofloru un funkciju, kā arī samazina iekaisumu. Zarnu veselība ir tieši saistīta arī ar mentālo veselību. Labs garastāvoklis ir vēl viens iemesls ieviest Vidusjūras diētu ikdienā.

Samazina vēža risku. Vidusjūras diētā ir daudz dažādu krāsainu augu valsts produktu, līdz ar to arī augsts dabisko antioksidantu saturs. Antioksidanti ir vielas, kas palīdz apturēt vai palēnināt audu oksidatīvo bojājumu, samazina iekaisuma risku visā organismā, tie mazina vēža un neirodeģeneratīvo slimību risku (Alcheimera un Parkinsona slimības). Pētījumos Vidusjūras diētai pierādīts protektīvs jeb aizsargājošs efekts pret dažādiem vēžu veidiem, īpaši resnās zarnas, kuņģa un krūts vēzi.

Uzlabo atmiņu un garastāvokli. Vidusjūras diēta uzlabo arī smadzeņu veselību.

Sazinieties ar mums